2024.02.25., vasárnap - Géza
Kaposvár: 12o - 12o
Az ország 19 megyéjében

Tovább romlott a magyar diákok eredménye matekból a PISA-teszten

frisshirek.hu | 2023. december 05. - 18:00
Tovább romlott a magyar diákok eredménye matekból a PISA-teszten

Az eddigi leggyengébb pontszámot érték el matematikából és szövegértésből a magyar diákok a 2022-es PISA-teszten, de a természettudományok terén sikerült javítaniuk. A visszaesés nem csupán magyar jelenség, az OECD-országok tanulóinak teljesítménye hatalmasat zuhant az előző, 2018-as felméréshez képest, ami részben a koronavírus-járványnak köszönhető – derült ki a kedden nyilvánosságra hozott eredményekből, amelyeket a Magyar Hang előzetesen részletesen is megismerhetett.

Nagyon erős a visszaesés az OECD-tagországok eredményeiben a matematika és a szövegértés területén, míg a természettudomány esetén is történt romlás, de jelentősen kisebb. A magyar eredményekben ehhez képest kisebb mértékű visszaesés tapasztalható. Igaz, itt eleve alacsonyabb szintről is indultak a hazai eredmények, mint az OECD-átlag.

Magyarország a PISA-felmérésen való szereplése óta most érte el a leggyengébb teljesítményét matekból, ám annyira bezuhant az OECD-országok átlaga (472 pont) is, hogy a valaha volt legszerényebb 473 ponttal is minimálisan, de átlag felettinek számít a magyar eredmény.

A szövegértés területén a 15 éves magyar diákok az eddig mért második legrosszabb eredményt érték el 473 ponttal, és ehhez az OECD-átlag (476 pont) sem tudott annyira hozzáromlani, hogy ne számítson átlag alatti teljesítménynek. Természettudományos területen viszont 5 ponttal többet (összesen 486 pontot) értek el, mint a legutóbbi felmérésen, és ez egy hajszállal átlag felettinek számít (az átlag 485 pont).

A felmérés egyik legszomorúbb eredménye magyar vonatkozásban, hogy az eltérő családi hátterű gyerekek teljesítménye között milyen óriási a szakadék. A leghátrányosabb helyzetű gyerekek 121 ponttal értek el kevesebbet a legjobb helyzetű diákoknál, ami nemzetközi viszonylatban is rossznak számít, hiszen az OECD-átlag 93 pont volt.

Régiós összevetésben hazánk a mostani eredménnyel a középmezőnyben van.

A lengyelek, csehek és osztrákok egyértelműen jobban teljesítettek a magyar tanulóknál, a szövegértést leszámítva a szlovénok is, de összességében jobban teljesítettünk a horvátoknál, szlovákoknál, ukránoknál és a románoknál is.

A lesújtó pontszámok ellenére a Belügyminisztérium közleménye is azt próbálta hangsúlyozni, hogy a magyar diákok az OECD átlag felett teljesítettek. A közoktatást is irányító tárca a rosszabb eredményeket a világjárvány okozta iskolai korlátozásokkal magyarázta.

Fotó: Facebook